Wikiquote:Fragen zur Wikiquote

aus Wikiquote, der freien Zitatsammlung
Wechseln zu: Navigation, Suche
Abkürzung: WQ:FZW
Wien Strudlhofstiege Doderer.jpg
Stamp Germany 2001 - Lebenslanges Lernen.jpg

Willkommen
Hier ist der Platz für alle allgemeinen Fragen rund um Wikiquote, die nicht mit der Hilfe und den FAQ beantwortet werden können. Für Fragen zu speziellen Artikeln gibt es die jeweiligen Artikeldiskussionsseiten. Für Fehler in der Wikisoftware siehe Wikipedia:Beobachtete Fehler. Stelle Deine Fragen, viele Wikiquote-Benutzer helfen gerne.

Bitte:

  • Neue Fragen am Ende anfügen. Klicke auf diesen Link um direkt am Ende eine Frage anzufügen. Dazu bitte in der Betreffzeile ein Thema angeben und im Editfenster die Frage ausformulieren.
  • Jeder Frage eine Überschrift geben („== Titel der Frage ==“).
    Wenn Du jedoch obigen Link verwendest, einfach nur die Überschrift in die Betreffzeile eingeben.
  • Bei Fragen zu einem bestimmten Artikel einen [[Link]] dorthin oder zu Beispielen angeben.
  • Mit zwei Bindestrichen und vier Tilden („--~~~~“) unterschreiben.

Bitte beachten: Dies ist kein kostenloser Recherchedienst. Unter Umständen hilft die Wikipedia:Auskunft weiter.

Fragen zur Wikiquote Archiv

Automatische Archivierung
Auf dieser Seite werden Abschnitte automatisch archiviert, deren jüngster Beitrag mehr als 90 Tage zurückliegt und die mindestens 0 signierte Beiträge enthalten. Um die Diskussionsseite nicht komplett zu leeren, verbleiben mindestens 2 Abschnitte.

Inhaltsverzeichnis

Rechtsbeihilfeprogramm[Bearbeiten]

Viele Wikimedianer übernehmen zentrale Support-Funktionen, die dabei helfen, sicherzustellen, dass die Projekte der Community effektiv und reibungslos ablaufen. Angeführt von der Finanzabteilung und der Abteilung für „Legal and Community Advocacy“ schlagen die Mitarbeiter der Wikimedia-Stiftung vor, ein Rechtsbeihilfeprogramm einzurichten. Dieses Programm hat den Zweck, bei der Suche nach qualifizierten Anwälten zu helfen oder die Kosten für die Rechtsverteidigung für die in diesem Dokument spezifizierten anspruchsberechtigten Nutzer zu übernehmen. Diese Unterstützung könnte in dem unwahrscheinlichen Fall, dass diese Nutzer aufgrund ihrer Support-Funktion bei einem Wikimedia-Projekt in einer Rechtsklage als Beklagte genannt werden, in Anspruch genommen werden. Das Programm würde für alle Projekte und Sprachen gelten.

Wir haben eine Kommentaranfrage gestartet, um zu sehen, was die Community von dieser vorgeschlagenen Initiative hält und würden diejenigen, die daran interessiert sind, bitten, sich dieses vorgeschlagene Rechtsbeihilfeprogramm anzuschauen und uns ihre Meinung dazu mitzuteilen. Für weitere Fragen haben wir einen FAQ-Bereich eingerichtet, und wir können auf den Diskussionsseiten diskutieren.

Vielen Dank!

Geoff

Geoff Brigham
Chefsyndikus
Wikimedia-Stiftung

Garfield

Garfield Byrd
Leiter Finanzen und Verwaltung
Wikimedia-Stiftung

Bitte entschuldigen Sie meine schlechte Deutsch. :) Ich wollte sichergehen, dass Ihre Gemeinde ist sich bewusst. Starken Konsens hilft, die Wikimedia Foundation zu führen. Ihre Eingabe wäre sehr willkommen! --Mdennis (WMF) (Diskussion) 17:16, 4. Sep. 2012 (CEST)

Erinnerung: Zitate sind bei manchen Autoren heikel[Bearbeiten]

http://www.dr-schenk.net/aktuelles/newsdetails/article/verwendung-von-zitaten-stellt-eine-urheberrechtsverletzung-da.html --Histo (Diskussion) 18:23, 29. Sep. 2012 (CEST)


Zitatabschnitte in der Wikipedia[Bearbeiten]

Wie sieht es aus bezüglich der Verwendung von Zitaten in eigenen Zitat-Kapiteln. Wie soll man in der Wikipedia damit umgehen? Hintergrund ist, dass für einen solchen Abschnitt im Artikel Karen#Zitate Horn keinerlei Quellen vorliegen, die eine Nutzung dieser Zitate außerhalb der Wikipedia aufweisen.

Siehe auch die dortige Diskussion, auf der u.a. auch auf die Relevanzkriterien von Wikiquote verwiesen wurde. Thx, --Arcy (Diskussion) 19:47, 1. Okt. 2012 (CEST)

Auch im Artikel Ulrike_Meinhof ist eine ähnliche Diskussion entbrannt. Arcy (Diskussion) 19:21, 8. Okt. 2012 (CEST)

Sowie im Artikel Fritz_Teufel. Arcy (Diskussion) 19:26, 8. Okt. 2012 (CEST)

Ich verstehe noch immer nicht, wieso Du Deine Fragen zum Umgang in der Wikipedia hier in Wikiquote stellst. Wikiquote kann und will ganz sicher auch nicht Wikipedia vorschreiben, wie dort mit Zitaten umgegangen werden soll. Ob Wikipedia Zitate ohne Verbreitung außerhalb von WP akzeptiert, muss sicher im Einzelfall betrachtet werden.
Ganz allgemein kann ich da nur meine persönliche Meinung kundtun: Wenn der Artikelinhalt sich auf ein bestimmtes Zitat beruft, sollte man es natürlich aufnehmen, um sich darauf beziehen zu können. Ansonsten sehe ich keinen Sinn darin. --Stepro (Diskussion) 19:33, 8. Okt. 2012 (CEST)
Das hat mehrere Gründe
  1. Ich denke das dortige Diskussionen zum ureigenen Thema Wikiquots auch hier von Interesse sind.
  2. Ich denke dass hier Know How diesbezüglich vorhanden ist, um zu diesem Thema in der Wikipedia Hilfestellung leisten zu können.
  3. Wikipedia als Schwesterprojekt von Wikiquote sollte die Arbeit Wikiquots nicht durch handwerklich schlechte Arbeit unterhöhlen.
  4. Als"vorschreiben" würde ich eine solche gegenseitige Hilfestellung nicht beschreiben. Das Wiki-Prinzip endet - insbesondere bei Schwesterprojekten - nicht an URL-Grenzen.
  5. P.S. Bei den obigen Diskussionen handelt es sich nicht um die Verwendung von Zitaten als Belege. Die Problematik liegt vielmehr in eigenständigen Zitateabschnitten mit subjektiv ausgewählten Zitaten ohne Bezug zu Aussagen im Artikel, die damit belegt werden sollen.
Arcy (Diskussion) 20:49, 8. Okt. 2012 (CEST)

Wikimedia Highlights, September 2012[Bearbeiten]

Highlights aus dem Wikimedia-Stiftungs-Bericht und dem technischen Wikimedia-Bericht für den September 2012, mit einer Auswahl anderer wichtiger Ereignisse der Wikimedia-Bewegung
Wikimedia Foundation RGB logo with text.svg
About · Subscribe/unsubscribe · Distributed via Global message delivery, 09:45, 5. Nov. 2012 (CET)

Botinformationen[Bearbeiten]

Frage an die Mitstreiter:
Es ist ja schön, regelmäßig informiert zu werden. Ist es aber wiklich sinnvoll, dass in letzter Zeit vermehrt Bots hier irgendwelche Meldungen abkippen? Diesmal ist es ja wenigstens auf deutsch, aber so richtig sinnvoll finde ich das an dieser Stelle nicht. --Stepro (Diskussion) 14:30, 6. Nov. 2012 (CET)

Maßgeschneidertes Zitat[Bearbeiten]

Hallo liebe Wissende, ich würde bei Wikiquote gern ein Zitat von Judith Butler hinzufügen: Man muss nicht souverän sein, um moralisch zu handeln, vielmehr muss man seine Souveränität einbüßen, um menschlich zu werden. Ich finde, daß dieses Zitat in besonderer Weise ihre Denkweise resp. Philosophie zum Ausdruck bringt. Das Problem ist nun folgendes: Das Zitat steht genau so auf der Rückseite des Buches (»Kritik der ethischen Gewalt«) wurde aber vom Verlag »klappentexttauglich« gemacht. Der Originalsatz findet sich auf Seite 11 und lautet: Wie sowohl Adorno als auch Focault verdeutlichen, muss man nicht souverän sein, um moralisch zu handeln, vielmehr muss man seine Souveränität einbüßen, um menschlich zu werden. Find ich jetzt für Wikiquote nicht so prickelnd, da aus dem Kontext gerissen. Meine Frage: Kann ich das o.g. Zitat verwenden und wenn ja, wie müsste der Quellenbeleg aussehen?--Timm Thaler (Diskussion) 15:25, 12. Nov. 2012 (CET)

[man] muss [...] nicht souverän sein, um moralisch zu handeln, vielmehr muss man seine Souveränität einbüßen, um menschlich zu werden. na und die genaue Quellenangabe hinzu. -- Paulis 20:04, 13. Nov. 2012 (CET)
Nachträglich zurechtgeschneiderte Zitate finden sich zuhauf im Internet und leider auch noch zu viel bei WQ. Dazu ist WQ aber nicht da, sondern im Gegenteil in erster Linie dazu, die ursprüngliche Version des Autors zu dokumentieren. Wer bei WQ nachschaut, möchte nichts Zurechtgebasteltetes, sondern den unverstümmelten Urtext, auch wenn der dann nicht mehr so knackig daherkommt wie die Version aus der Marketingabteilung des Verlages. Allerdings spricht nichts gegen einen Zusatz: Auf dem Umschlag des Buches in der Kurzfassung "Man muss ... --Vsop.de (Diskussion) 00:10, 14. Nov. 2012 (CET)
Die Einwände von Vsop.de sind für mich absolut nachvollziehbar - deswegen fragte ich ja auch;-) Daher habe ich es nun in diesem Sinne versucht. Zudem ist der Vorschlag von Paulis auch optisch nicht so schön. Vielleicht kann sich das jemand nochmal anschauen. --Timm Thaler (Diskussion) 11:54, 14. Nov. 2012 (CET)

Freiwilligenförderung von WMDE wünscht sich Input[Bearbeiten]

Das Team Community von Wikimedia Deutschland bittet um Anregungen aus der Community, welche Aktivitäten im kommenden Jahr gefördert werden könnten. Dazu gab es in der letzten Zeit mehrere Treffen bei den Wikipedia-Stammtischen. Schreibt Eure Ideen bitte auf die Projektseite auf Meta.--Aschmidt (Diskussion) 11:54, 16. Nov. 2012 (CET)

Suche nach Zitatquelle[Bearbeiten]

Bei der Beschäftigung mit dem Thema von der Petition zur Stralsunder Archivbibliothek https://www.openpetition.de/petition/online/rettet-die-stralsunder-archivbibliothek stieß ich auf die Seite der Freiberger Gymnasialbibliothek, wo ein Zitat von Andre Gide wiedergegeben wird http://www.gsg-freiberg.de/schule/bibliothek/jubilaeum.html

  • "Bücher – Ein Haufen toter Buchstaben? Nein, ein Sack voller Samenkörner!"

Ich finde keine Primärquelle. GBS entnehme ich, dass es der junge Gide geschrieben haben muss: https://www.google.de/search?&tbm=bks&q=%22gide%22+Sack+voller+Samenk%C3%B6rner. Die englische und fr WQ haben das Zitat nicht. Mit der englischen Übersetzung “A BOOK: JUST A PILE OF DEAD LETTERS? NO, A BAG FULL OF SEEDS.” André Gide (1869 – 1951) komme ich auch nicht weiter. Lettres mortes bringt auch nix. --Histo (Diskussion) 18:05, 17. Nov. 2012 (CET)

Frage zu Quellen[Bearbeiten]

Hallo,

Heute habe ich im ZDF das angebliche Zitat von Wilhelm II. gehört: „Mit der Krone ist es wie mit der Jungfräulichkeit: Hat man sie erst einmal verloren, dann kommt sie nie wieder zurück!” Ich kann aber keine andere Quelle als diese Internetseite finden. Reicht diese als Referenz oder benötigt man gedruckte Werke? Schöne Grüße --Yoursmile (Diskussion) 07:31, 26. Nov. 2012 (CET)

Das Problem ist weniger das ZDF als Quelle. Vielmehr fehlt das Primärzitat: Also wann und wo hat der abdankende Kaiser diese Worte gesprochen? Dazu braucht es einen Beleg. Im ZDF kann er sich ja nicht mehr geäußert haben. ;-) --Stepro (Diskussion) 09:32, 26. Nov. 2012 (CET)
Wenn man den ZDF-link weiter verfolgt, findet sich eine Liste der verwendeten Literatur. In einer gut sortierten Bibliothek wird man sicher fündig. --Timm Thaler (Diskussion) 18:08, 29. Nov. 2012 (CET)

Be a Wikimedia fundraising "User Experience" volunteer![Bearbeiten]

Thank you to everyone who volunteered last year on the Wikimedia fundraising 'User Experience' project. We have talked to many different people in different countries and their feedback has helped us immensely in restructuring our pages. If you haven't heard of it yet, the 'User Experience' project has the goal of understanding the donation experience in different countries (outside the USA) and enhancing the localization of our donation pages.

I am (still) searching for volunteers to spend some time on a Skype chat with me, reviewing their own country's donation pages. It will be done on a 'usability' format (I will ask you to read the text and go through the donation flow) and will be asking your feedback in the meanwhile.

The only pre-requisite is for the volunteer to actually live in the country and to have access to at least one donation method that we offer for that country (mainly credit/debit card, but also real time banking like IDEAL, E-wallets, etc...) so we can do a live test and see if the donation goes through. **All volunteers will be reimbursed of the donations that eventually succeed (and they will be very low amounts, like 1-2 dollars)**

By helping us you are actually helping thousands of people to support our mission of free knowledge across the world. If you are interested (or know of anyone who could be) please email ppena@wikimedia.org. All countries needed (excepting USA)!!

Thanks!

Pats Pena
Global Fundraising Operations Manager, Wikimedia Foundation

Sent using Global message delivery, 21:46, 8. Jan. 2013 (CET)

Richtlinien zu potentiellen Interessenkonflikten[Bearbeiten]

Wir haben einen Entwurf für die neuen Leitlinien zu Interessenkonflikten erstellt, der die Mindeststandards festlegen würde, die von Personen zu befolgen sind, die Ressourcen von Wikimedia anfordern. Wir möchten Mitglieder der Community um ihre Kommentare und ihr Feedback bitten. Um die breite internationale Teilnahme an diesem Prozess zu ermöglichen, bitten wir um Hilfe bei der Übersetzung neuer Kommentare ins Englische sowie bei der Übertragung solcher Kommentare auf die englische Meta-Diskussionsseite.

(Adding to this professional translation in my own tongue - comments may be placed in German if you like at meta:Talk:Guidelines on potential conflicts of interest. If comments are left at meta:Talk:Guidelines_on_potential_conflicts_of_interest/de about the document and not the translation, please help move them. Assistance translating any German comments left at either page will be much appreciated. Thank you. :)) --Mdennis (WMF) (Diskussion) 14:59, 15. Jan. 2013 (CET)

Wikimedia sites to move to primary data center in Ashburn, Virginia. Read-only mode expected.[Bearbeiten]

(Apologies if this message isn't in your language.) Next week, the Wikimedia Foundation will transition its main technical operations to a new data center in Ashburn, Virginia, USA. This is intended to improve the technical performance and reliability of all Wikimedia sites, including this wiki. There will be some times when the site will be in read-only mode, and there may be full outages; the current target windows for the migration are January 22nd, 23rd and 24th, 2013, from 17:00 to 01:00 UTC (see other timezones on timeanddate.com). More information is available in the full announcement.

If you would like to stay informed of future technical upgrades, consider becoming a Tech ambassador and joining the ambassadors mailing list. You will be able to help your fellow Wikimedians have a voice in technical discussions and be notified of important decisions.

Thank you for your help and your understanding.

Guillaume Paumier, via the Global message delivery system (wrong page? You can fix it.). 16:10, 19. Jan. 2013 (CET)

Erste Abstimmungsrunde zum Bild des Jahres eröffnet[Bearbeiten]

Liebe Wikipedianer!

Wikimedia Commons freut sich, Euch mitzuteilen, dass der Wettbewerb Bild des Jahres 2012 eröffnet ist. Eure Meinung, welche Bilder zum Bild des Jahres gewählt werden sollen, interessiert uns. Alle Wikipediabenutzer, welche die folgenden Kriterien erfüllen, dürfen abstimmen:

  1. Benutzer müssen ein Benutzerkonto in irgendeinem Wikimedia Projekt besitzen, welches vor Dienstag, 1.1.2013 00:00 (UTC) registriert wurde.
  2. Dieses Konto muss mehr als 75 Bearbeitungen in irgendeinem einzelnen Wikimedia Projekt vor Dienstag, 1.1.2013 00:00 (UTC) haben. Bitte überprüfe deinen Account mit dem POTY 2012 Contest Eligibility tool.
  3. Benutzer müssen mit einem Benutzerkonto abstimmen, das die oben genannten Anforderungen entweder auf Commons oder in einem anderen Wikimedia Projekt erfüllt (wenn es sich nicht um ein Benutzerkonto auf Commons handelt, muss das Benutzerkonto mit dem auf Commons über SUL verbunden sein).

Hunderte, von der internationalen Gemeinschaft von Wikimedia Commons letztes Jahr gewählte Exzellente Bilder, sind als Kandidaten zum Wettbewerb zugelassen worden. Das Spektrum reicht von professionellen Tier- und Pflanzenbildern über atemberaubende Panoramen und Skylines, die Restaurierung historisch relevanter Bilder, Architekturbilder, Karten, Embleme, Diagramme - welche mit modernsten technischen Hilfsmitteln erstellt wurden - hin zu eindrücklichen Portraits; es gibt in all diesen Bereichen Exzellente Bilder auf Wikimedia Commons.

Um Euch die Aufgabe zu erleichtern, haben wir die Bilder nach Themen sortiert. Es wird zwei Abstimmungsrunden geben. In der ersten Runde dürft Ihr für beliebig viele Bilder stimmen. Die Gewinner der ersten Runde in jeder Kategorie und die zehn besten Bilder insgesamt werden es ins Finale schaffen. Im Finale bleiben nur einige wenige Bilder: Ihr müsst dasjenige Bild auswählen, welches Ihr gerne als Sieger des Wettbewerbes sehen würdet.

Um die Kandidaten zu betrachten, geht Ihr zur POTY 2012 Seite auf Wikimedia Commons.

Wikimedia Commons feiert seine "Ausgewählten Bilder" mit diesem Wettbewerb. Eure Stimmen entscheiden, welches Bild das Bild des Jahres wird. Die erste Runde endet am 30. Januar 2013

Danke,

Das Wahlkomitee http://commons.wikimedia.org/wiki/Commons:Picture_of_the_Year/2012

This message was delivered based on m:Distribution list/Global message delivery. Translation fetched from: commons:Commons:Picture of the Year/2012/Translations/Village Pump/de -- Rillke (Diskussion) 05:17, 22. Jan. 2013 (CET)

Diskussion zu paid editing in Wikipedia[Bearbeiten]

Benutzer:Southpark hat zur Diskussion eingeladen zum Thema paid editing. Hintergrund ist ein Projekt hierzu, das im Rahmen des Community-Projekt-Budgets von Wikimedia Deutschland gefördert wird. Derzeit läuft eine Brainstorming-Phase, und es zeichnen sich, wenn man so will, ein Fundi- und ein Realo-Lager ab. Es ist davon auszugehen, daß das Ergebnis dieses Projekts auch auf die Schwesterprojekte erhebliche Auswirkungen haben wird. Deshalb wird um Beteiligung gebeten.--Aschmidt (Diskussion) 16:56, 22. Jan. 2013 (CET)

Help turn ideas into grants in the new IdeaLab[Bearbeiten]

Wikimedia Foundation RGB logo with text.svg

I apologize if this message is not in your language. Please help translate it.

  • Do you have an idea for a project to improve this community or website?
  • Do you think you could complete your idea if only you had some funding?
  • Do you want to help other people turn their ideas into project plans or grant proposals?

Please join us in the IdeaLab, an incubator for project ideas and Individual Engagement Grant proposals.

The Wikimedia Foundation is seeking new ideas and proposals for Individual Engagement Grants. These grants fund individuals or small groups to complete projects that help improve this community. If interested, please submit a completed proposal by February 15, 2013. Please visit https://meta.wikimedia.org/wiki/Grants:IEG for more information.

Thanks! --Siko Bouterse, Head of Individual Engagement Grants, Wikimedia Foundation 21:17, 30. Jan. 2013 (CET)

Distributed via Global message delivery. (Wrong page? Correct it here.)

Nicht markiert?[Bearbeiten]

Liebe Wikiquote-Mitarbeiter, wieso sind so viele Seiten nicht markiert? Gibt es zur Zeit zu viel zu tun? Liebe Grüße --Siri111 (Diskussion) 13:23, 10. Mär. 2013 (CET)

Nein, es gibt zu wenige Leute --Histo (Diskussion) 16:28, 18. Mär. 2013 (CET)

Ab wie vielen Beiträgen darf man denn sichten? --Siri111 (Diskussion) 19:54, 20. Mär. 2013 (CET)

Convert complex templates to Lua to make them faster and more powerful[Bearbeiten]

(Please consider translating this message for the benefit of your fellow Wikimedians)

Greetings. As you might have seen on the Wikimedia tech blog or the tech ambassadors list, a new functionality called "Lua" is being enabled on all Wikimedia sites today. Lua is a scripting language that enables you to write faster and more powerful MediaWiki templates.

If you have questions about how to convert existing templates to Lua (or how to create new ones), we'll be holding two support sessions on IRC next week: one on Wednesday (for Oceania, Asia & America) and one on Friday (for Europe, Africa & America); see m:IRC office hours for the details. If you can't make it, you can also get help at mw:Talk:Lua scripting.

If you'd like to learn about this kind of events earlier in advance, consider becoming a Tech ambassador by subscribing to the mailing list. You will also be able to help your fellow Wikimedians have a voice in technical discussions and be notified of important decisions.

Guillaume Paumier, via the Global message delivery system. 20:08, 13. Mär. 2013 (CET) (wrong page? You can fix it.)

Wikiquote:Sprichwörter[Bearbeiten]

Ich habe gerade die griechischen Sprichwörter nach den auf der Regelseite dargestellten Grundsätzen bearbeitet. Falls jemand bei den letzten Änderungen auf Sprichwörter stößt: Alle neuen Sprichwörter müssen Quellenangaben haben (oder übergangsweise wenigstens eine originalsprachliche Entsprechung). --Histo (Diskussion) 16:26, 18. Mär. 2013 (CET)

Zitat von Markus Persson auf Twitter[Bearbeiten]

Hi, bevor ich etwas falsches mache frage ich lieber mal nach: Ich möchte ein Zitat von Markus Persson einfügen. Ursprung des Zitats ist Twitter (https://twitter.com/notch/status/184216335444746240), Verbreitung hat es wohl größenteils auf jeder Menge Online-Gamingzeitschriftenseiten gefunden. Ist Twitter eine legitime Quelle? Ist diese Art Zitat überhaupt erwünscht? Ist die Verbreitung ausreichend oder müssen es schriftliche Medien sein?

Vielen Dank im Voraus --Shaileen (Diskussion) 23:11, 18. Apr. 2013 (CEST)

Wikimedia Highlights, Februar 2013[Bearbeiten]

Highlights aus dem Wikimedia Foundation-Report und dem Wikimedia-Entwickler-Report für Februar 2013, mit einer Auswahl anderer wichtiger Ereignisse in der Wikimedia-Bewegung
Wikimedia Foundation RGB logo with text.svg
About · Subscribe · Distributed via Global message delivery (wrong page? Correct it here), 01:45, 24. Apr. 2013 (CEST)

Wikimedia Highlights, März 2013[Bearbeiten]

Highlights aus dem Bericht der Wikimedia Foundation und dem technischen Bericht von Wikimedia für März 2013, mit einer Auswahl anderer wichtiger Ereignisse aus der Wikimedia-Bewegung
Wikimedia Foundation RGB logo with text.svg
About · Subscribe · Distributed via Global message delivery (wrong page? Correct it here), 01:50, 24. Apr. 2013 (CEST)

Request for comment on inactive administrators[Bearbeiten]

Bitte um Stellungnahme zu inaktiven Administratoren

(Bitte übersetze diese Nachricht für Deine Mit-Wikimedianer. Bitte übersetze auch diesen Entwurf.)

Read this message in English / Lleer esti mensaxe n'asturianu / বাংলায় এই বার্তাটি পড়ুন / Llegiu aquest missatge en català / Læs denne besked på dansk / Lies diese Nachricht auf Deutsch / Leś cal mesag' chè in Emiliàn / Leer este mensaje en español / Lue tämä viesti suomeksi / Lire ce message en français / Ler esta mensaxe en galego / हिन्दी / Pročitajte ovu poruku na hrvatskom / Baca pesan ini dalam Bahasa Indonesia / Leggi questo messaggio in italiano / ಈ ಸಂದೇಶವನ್ನು ಕನ್ನಡದಲ್ಲಿ ಓದಿ / Aqra dan il-messaġġ bil-Malti / norsk (bokmål) / Lees dit bericht in het Nederlands / Przeczytaj tę wiadomość po polsku / Citiți acest mesaj în română / Прочитать это сообщение на русском / Farriintaan ku aqri Af-Soomaali / Pročitaj ovu poruku na srpskom (Прочитај ову поруку на српском) / อ่านข้อความนี้ในภาษาไทย / Прочитати це повідомлення українською мовою / Đọc thông báo bằng tiếng Việt / 使用中文阅读本信息。

Hallo!

Es gibt eine neue Bitte um Stellungsnahme auf Meta-Wiki zur Entziehung administrativer Rechte von zu lange inaktiven Wikimedianern. Üblicherweise würde dieser von den Stewards stammende Entwurf in den Wikis gültig werden, ohne dass Administratoren es bestätigen müssten.

Wir stellen auf der Diskussionsseite der Bitte um Stellungsnahme eine Liste der Projekte mit Prozessen für den Rechteentzug für Accounts inaktiver Administratoren zusammen. Bitte füge Deine Projekte der Liste hinzu, wenn es dort eine Richtlinie zu inaktiven Administratoren gibt.

Jegliche Kommentare sind erwünscht. Diese Diskussion wird wahrscheinlich am 21.05.2013 geschlossen werden, aber kann bei Bedarf auch verlängert werden.

Vielen Dank Billinghurst (thanks to all the translators!) 06:30, 24. Apr. 2013 (CEST)

Verschickt durch Global message delivery (Falsche Seite? Hier beheben.)

[en] Change to wiki account system and account renaming[Bearbeiten]

Some accounts will soon be renamed due to a technical change that the developer team at Wikimedia are making. More details on Meta.

(Distributed via global message delivery 05:28, 30. Apr. 2013 (CEST). Wrong page? Correct it here.)

[en] Change to section edit links[Bearbeiten]

The default position of the "edit" link in page section headers is going to change soon. The "edit" link will be positioned adjacent to the page header text rather than floating opposite it.

Section edit links will be to the immediate right of section titles, instead of on the far right. If you're an editor of one of the wikis which already implemented this change, nothing will substantially change for you; however, scripts and gadgets depending on the previous implementation of section edit links will have to be adjusted to continue working; however, nothing else should break even if they are not updated in time.

Detailed information and a timeline is available on meta.

Ideas to do this all the way to 2009 at least. It is often difficult to track which of several potential section edit links on the far right is associated with the correct section, and many readers and anonymous or new editors may even be failing to notice section edit links at all, since they read section titles, which are far away from the links.

(Distributed via global message delivery 20:18, 30. Apr. 2013 (CEST). Wrong page? Correct it here.)

Tech newsletter: Subscribe to receive the next editions[Bearbeiten]

Tech news prepared by tech ambassadors and posted by Global message deliveryContributeTranslateGet helpGive feedbackUnsubscribe • 22:25, 20. Mai 2013 (CEST)
Important note: This is the first edition of the Tech News weekly summaries, which help you monitor recent software changes likely to impact you and your fellow Wikimedians.

If you want to continue to receive the next issues every week, please subscribe to the newsletter. You can subscribe your personal talk page and a community page like this one. The newsletter can be translated into your language.

You can also become a tech ambassador, help us write the next newsletter and tell us what to improve. Your feedback is greatly appreciated. guillom 22:25, 20. Mai 2013 (CEST)

Trademark discussion[Bearbeiten]

Hi, apologies for posting this in English, but I wanted to alert your community to a discussion on Meta about potential changes to the Wikimedia Trademark Policy. Please translate this statement if you can. We hope that you will all participate in the discussion; we also welcome translations of the legal team’s statement into as many languages as possible and encourage you to voice your thoughts there. Please see the Trademark practices discussion (on Meta-Wiki) for more information. Thank you! --Mdennis (WMF) (talk)

X!'s Edit Counter[Bearbeiten]

Wikimedia Highlights, Mai 2013[Bearbeiten]

Highlights aus dem Bericht der Wikimedia Foundation und dem technischen Bericht von Wikimedia für Mai 2013, mit einer Auswahl anderer wichtiger Ereignisse aus der Wikimedia-Bewegung
Wikimedia Foundation RGB logo with text.svg
About · Subscribe · Distributed via Global message delivery (wrong page? Correct it here), 00:30, 28. Jun. 2013 (CEST)

Universal Language Selector will be enabled on 2013-07-09[Bearbeiten]

Pywikipedia is migrating to git[Bearbeiten]

Hello, Sorry for English but It's very important for bot operators so I hope someone translates this. Pywikipedia is migrating to Git so after July 26, SVN checkouts won't be updated If you're using Pywikipedia you have to switch to git, otherwise you will use out-dated framework and your bot might not work properly. There is a manual for doing that and a blog post explaining about this change in non-technical language. If you have question feel free to ask in mw:Manual talk:Pywikipediabot/Gerrit, mailing list, or in the IRC channel. Best Amir (via Global message delivery). 15:04, 23. Jul. 2013 (CEST)

Langfristige Ziele WMDE[Bearbeiten]

Hallo Kollegen,
Wikimedia Deutschland (WMDE) hat im Wikipedia-Kurier eine Nachricht hinterlassen, dass sich die Communities bei der Entwicklung der Langfristigen Ziele von WMDE beteiligen sollen. Daher nun der Hinweis an die Wikiquote-Community. Viel Spass! --DaB. (Diskussion) 16:44, 6. Aug. 2013 (CEST)

HTTPS for users with an account[Bearbeiten]

Greetings. Starting on August 21 (tomorrow), all users with an account will be using HTTPS to access Wikimedia sites. HTTPS brings better security and improves your privacy. More information is available at m:HTTPS.

If HTTPS causes problems for you, tell us on bugzilla, on IRC (in the #wikimedia-operations channel) or on meta. If you can't use the other methods, you can also send an e-mail to https@wikimedia.org.

Greg Grossmeier (via the Global message delivery system). 20:56, 20. Aug. 2013 (CEST) (wrong page? You can fix it.)

Opt in to Global Sysops[Bearbeiten]

Hello, first, German is not my native language, in fact I only know a bit of German so posting this in English so someone who has an advanced understand could translate this right. Now: This discussion is something I came across the other day as part of wiki monitoring, the overall idea is actually a good one which almost certainly will benefit dewikiquote in its current state by allow more experienced administrator contribute and protect the wiki as part of global work.Overall, it will be a great help to existing admins and will allow the wiki to grow and be defended against specific vandalism or assist wit crosswiki vandalism. John F. Lewis (Diskussion) 22:13, 23. Aug. 2013 (CEST)

Not active here, but I support the idea. --Rschen7754 22:18, 23. Aug. 2013 (CEST)

Technische Wünsche[Bearbeiten]

Zur Info: Unter Wikipedia:Umfragen/Technische Wünsche habe ich eine für alle deutschsprachigen Wikimedia-Projekt gültige Umfrage zu technischen Wünschen gestartet. Raymond Raymond (Diskussion) 20:44, 1. Sep. 2013 (CEST)

Historische Einordnung von Zitaten[Bearbeiten]

Ich würde gerne bei einigen Zitaten eine historische Einordnung vornehmen, damit sie nicht missverstanden werden. Die Sprache verändert sich ständig. Einige Zitate sind, ohne die Sprache der damaligen Zeit zu berücksichtigen, leicht missverständlich ein Beispiel dafür wäre das Wort "Eitelkeit" was früher "Vergänglichkeit" bedeutete und heute eher als "Arroganz" verstanden wird. Auch die Personen von denen die Zitate stammen, könnten interessant sein, denn es ist meiner Meinung nach durchaus wichtig zu wissen, wer zu welchem Zweck wann was gesagt oder geschrieben hat. Was meint ihr dazu? --F.Blaubiget (Diskussion) 16:30, 19. Sep. 2013 (CEST)

[Bearbeiten]

Urheberrecht[Bearbeiten]

Habe Frage zu dieser Person und Urheberrecht. Ob diese Seiten Mitteilung als Urheberrechts freigabe ausreicht ?

........... Copyright Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 License - the terms (in laymon's language) are set out below. For use that goes beyond the conditions set out below, please get in touch with us using our contact form. You are free:

to Share — to copy, distribute and transmit the work

Under the following conditions:

Attribution. You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work).

Noncommercial. You may not use this work for commercial purposes.

No Derivative Works. You may not alter, transform, or build upon this work. For any reuse or distribution, you must make clear to others the license terms of this work. The best way to do this is with a link to this page. Any of the above conditions can be waived if you get permission from the copyright holder. Nothing in this license impairs or restricts the author's moral rights. http://www.srichinmoylibrary.com/about#copyright

--Richard Reinhardt (Diskussion) 15:40, 25. Sep. 2013 (CEST)

Wenn auf Frage nicht Geantwortet wird muss ich sie nochmal oder an anderer Stelle nochmal Stellen.--Richard Reinhardt (Diskussion) 16:36, 2. Okt. 2013 (CEST)

Notifications[Bearbeiten]

Notifications inform you of new activity that affects you -- and let you take quick action.

(This message is in English, please translate as needed)

Greetings!

Notifications will inform users about new activity that affects them on this wiki in a unified way: for example, this new tool will let you know when you have new talk page messages, edit reverts, mentions or links -- and is designed to augment (rather than replace) the watchlist. The Wikimedia Foundation's editor engagement team developed this tool (code-named 'Echo') earlier this year, to help users contribute more productively to MediaWiki projects.

We're now getting ready to bring Notifications to almost all other Wikimedia sites, and are aiming for a 22 October deployment, as outlined in this release plan. It is important that notifications is translated for all of the languages we serve.

There are three major points of translation needed to be either done or checked:

Please let us know if you have any questions, suggestions or comments about this new tool. For more information, visit this project hub and this help page. Keegan (WMF) (talk) 20:24, 4. Okt. 2013 (CEST)

(via the Global message delivery system) (wrong page? You can fix it.)

Speak up about the trademark registration of the Community logo.[Bearbeiten]

Angebliche Zitate mehrerer grüner Politiker[Bearbeiten]

Angeblich haben führende Grüne folgende Zitate von sich gegeben. Ich habe diese allerdings nur auf Facebook und Youtube, in Kommentaren unter Zeitungsartikeln und auf dubiosen Websites wiedergefunden. Wenn überhaupt Quellen angegeben sind, sind diese meist nicht mehr online oder verweisen auf "gleichgesinnte" Publikationen (so vermute ich, rechtskonservativ oder nationalistisch). Das soll gesagt worden sein:

  • "Deutschland verschwindet jeden Tag immer mehr, und das finde ich einfach großartig" - Jürgen Trittin
  • "Wir wollen, dass Deutschland islamisch wird" - Cem Özdemir.
  • "Deutsche sind Nichtmigranten, mehr nicht!" - Claudia Roth

... und weitere (Quelle, u.a.). Ich habe den Eindruck, dass hier Aussagen bewusst verstärkt oder zumindest aus dem Kontext gerissen wurden. Wie könnte ich überprüfen oder überprüfen lassen, was tatsächlich gesagt wurde oder ob diese Zitate überhaupt von den Politikern stammen? Mateng (Diskussion) 19:44, 12. Okt. 2013 (CEST)

Zitate ohne korrekte (also in seriösen Medien auffindbare) Quellenangabe dürfen entfernt werden. --Robertsan (Diskussion) 17:43, 16. Okt. 2013 (CEST) Ergänze: Was eine korrekte Quelle ist, steht in WQ:QA. --Robertsan (Diskussion) 17:45, 16. Okt. 2013 (CEST)
Danke Robertsan, ich glaube es liegt aber ein Missverständnis vor: Diese Zitate habe ich nicht auf Wikiquote gefunden. Ich möchte von den WQ-Usern nur wissen, wie ich ergründen kann, ob dies ggf. nur "Erfindungen" sind; quasi ein paar Tipps zum "Debunking" erhalten. Ich denke, dass es recht schwer ist, da im Zeifel immer Aussage gegen Aussage steht. Ein Beweis kann wohl nur für ein Zitat, aber kaum gegen ein Zitat erbracht werden. Mateng (Diskussion) 22:01, 16. Okt. 2013 (CEST)
WQ hat es sich zur Aufgabe gemacht, dass hier nur Zitate mit anständiger Quellenangabe aufgenommen werden. Auch soll nicht etwas aus dem Zusammenhang gerissen oder verändert dargestellt werden. Das gerade unterscheidet WQ von anderen Zitatensammlungen. Mitarbeiter sind hier gerne willkommen. Dass diverse Blogs das anders handhaben, können wir nicht ändern.--Robertsan (Diskussion) 21:46, 17. Okt. 2013 (CEST)

Introducting Beta Features[Bearbeiten]

(Apologies for writing in English. Please translate if necessary)

We would like to let you know about Beta Features, a new program from the Wikimedia Foundation that lets you try out new features before they are released for everyone.

Think of it as a digital laboratory where community members can preview upcoming software and give feedback to help improve them. This special preference page lets designers and engineers experiment with new features on a broad scale, but in a way that's not disruptive.

Beta Features is now ready for testing on MediaWiki.org. It will also be released on Wikimedia Commons and MetaWiki this Thursday, 7 November. Based on test results, the plan is to release it on all wikis worldwide on 21 November, 2013.

Here are the first features you can test this week:

Would you like to try out Beta Features now? After you log in on MediaWiki.org, a small 'Beta' link will appear next to your 'Preferences'. Click on it to see features you can test, check the ones you want, then click 'Save'. Learn more on the Beta Features page.

After you've tested Beta Features, please let the developers know what you think on this discussion page -- or report any bugs here on Bugzilla. You're also welcome to join this IRC office hours chat on Friday, 8 November at 18:30 UTC.

Beta Features was developed by the Wikimedia Foundation's Design, Multimedia and VisualEditor teams. Along with other developers, they will be adding new features to this experimental program every few weeks. They are very grateful to all the community members who helped create this project — and look forward to many more productive collaborations in the future.

Enjoy, and don't forget to let developers know what you think! Keegan (WMF) (talk) 20:44, 5. Nov. 2013 (CET)

Distributed via Global message delivery (wrong page? Correct it here), 20:44, 5. Nov. 2013 (CET)

Werbung für Wikiquote bei der WikiCon in Karlsruhe[Bearbeiten]

Wikicon logo Karlsruhe.svg

Hallo ihr Lieben,

wie ihr wisst, findet vom 22. bis 24. November in Karlsruhe die WikiCon statt. Dazu gibt es auch abseits von Workshops, Vorträgen und BarCamp die Möglichkeit in einer Posterausstellung Werbung bei Lesern und Editoren für euer Projekt zu treiben.

Wer seid ihr? Was habt ihr vor? Was erreicht? Was fehlt noch?
Was bietet euer Projekt?
Welche Idee spukt euch im Kopf herum?
Mail-envelope.png christina.burger@wikimedia.de

Wir freuen uns auf euch,
i.A. WikiAnika (Diskussion) 13:46, 9. Nov. 2013 (CET)

Call for comments on draft trademark policy[Bearbeiten]

Guten Tag[Bearbeiten]

Hallo liebe aktive Menchen hinter Wikiquote. Wenn ich mich mal in die Reihe der Wikimedia-Verkündiger auf dieser Seite einreihen darf: Ich, User:Dirk Franke (WMDE), bin der neue bei Wikimedia Deutschland, und primär dafür angestellt, damit es der Community gut geht. Ich wollte erstmal kurz hallo sagen, auf meine Diskussionsseite hinweisen, sagen, dass ich per Mail (dirk.franke@wikimedia.de) oder hier erreichbar bin. Ich werde versuchen, möglichst viel auch hier reinzuschauen, werde aber vermutlich doch vor allem in Wikipedia herumgeistern. Also, wenn es etwas dringenden gibt, am besten per Echo rufen oder de:Benutzer:Dirk Franke (WMDE) hallo sagen. -- Dirk Franke (WMDE) (Diskussion) 16:38, 14. Jan. 2014 (CET)

Request for comment on Commons: Should Wikimedia support MP4 video?[Bearbeiten]

I apologize for this message being only in English. Please translate it if needed to help your community.

The Wikimedia Foundation's multimedia team seeks community guidance on a proposal to support the MP4 video format. This digital video standard is used widely around the world to record, edit and watch videos on mobile phones, desktop computers and home video devices. It is also known as H.264/MPEG-4 or AVC.

Supporting the MP4 format would make it much easier for our users to view and contribute video on Wikipedia and Wikimedia projects -- and video files could be offered in dual formats on our sites, so we could continue to support current open formats (WebM and Ogg Theora).

However, MP4 is a patent-encumbered format, and using a proprietary format would be a departure from our current practice of only supporting open formats on our sites -- even though the licenses appear to have acceptable legal terms, with only a small fee required.

We would appreciate your guidance on whether or not to support MP4. Our Request for Comments presents views both in favor and against MP4 support, based on opinions we’ve heard in our discussions with community and team members.

Please join this RfC -- and share your advice.

All users are welcome to participate, whether you are active on Commons, Wikipedia, other Wikimedia project -- or any site that uses content from our free media repository.

You are also welcome to join tomorrow's Office hours chat on IRC, this Thursday, January 16, at 19:00 UTC, if you would like to discuss this project with our team and other community members.

We look forward to a constructive discussion with you, so we can make a more informed decision together on this important topic. Keegan (WMF) (talk) 07:47, 16. Jan. 2014 (CET)

Universal Language Selector will be enabled by default again on this wiki by 21 February 2014[Bearbeiten]

On January 21 2014 the MediaWiki extension Universal Language Selector (ULS) was disabled on this wiki. A new preference was added for logged-in users to turn on ULS. This was done to prevent slow loading of pages due to ULS webfonts, a behaviour that had been observed by the Wikimedia Technical Operations team on some wikis.

We are now ready to enable ULS again. The temporary preference to enable ULS will be removed. A new checkbox has been added to the Language Panel to enable/disable font delivery. This will be unchecked by default for this wiki, but can be selected at any time by the users to enable webfonts. This is an interim solution while we improve the feature of webfonts delivery.

You can read the announcement and the development plan for more information. Apologies for writing this message only in English. Thank you. Runa

Amendment to the Terms of Use[Bearbeiten]

Sichtungswünsche[Bearbeiten]

Gutan Tag!!
Wäre möglich folgende Seiten zu sichten:

  • Johann Wolfgang von Goethe (seit September 2012 als nicht gesichtet markiert; unglaubliche 46 Änderungen)
  • Hauptseite (Vorlagen seit Mai 2013 nicht markiert). Als Haptseite besonderes wichtig!

Danke, -- AlchemistOfJoy (Diskussion) 02:38, 26. Feb. 2014 (CET)

Language links (interwiki) via Wikidata are coming[Bearbeiten]

Proposed optional changes to Terms of Use amendment[Bearbeiten]

Hello all, in response to some community comments in the discussion on the amendment to the Terms of Use on undisclosed paid editing, we have prepared two optional changes. Please read about these optional changes on Meta wiki and share your comments. If you can (and this is a non english project), please translate this announcement. Thanks! Slaporte (WMF) 22:56, 13. Mär. 2014 (CET)

Changes to the default site typography coming soon[Bearbeiten]

This week, the typography on Wikimedia sites will be updated for all readers and editors who use the default "Vector" skin. This change will involve new serif fonts for some headings, small tweaks to body content fonts, text size, text color, and spacing between elements. The schedule is:

  • April 1st: non-Wikipedia projects will see this change live
  • April 3rd: Wikipedias will see this change live

This change is very similar to the "Typography Update" Beta Feature that has been available on Wikimedia projects since November 2013. After several rounds of testing and with feedback from the community, this Beta Feature will be disabled and successful aspects enabled in the default site appearance. Users who are logged in may still choose to use another skin, or alter their personal CSS, if they prefer a different appearance. Local common CSS styles will also apply as normal, for issues with local styles and scripts that impact all users.

For more information:

-- Steven Walling (Product Manager) on behalf of the Wikimedia Foundation's User Experience Design team

Interwiki links via Wikidata are here![Bearbeiten]

(Sorry for writing in English. I hope someone can translate this for me where needed.)

Hi everyone,

As previously announced we have just enabled the first part of Wikidata support. This means from now on you can maintain your interwiki links on Wikidata and no longer need to keep them in the wikitext locally. The local links will continue to work and overwrite what is coming from Wikidata. A community member is currently running a bot to take care of the migration where possible so you don't have to do it by hand in most cases.

You can not yet access the other data on Wikidata like the date of birth of a person. This will come in the near future. I will let you know when I have a date for it.

If you have any questions please come to d:Wikidata:Wikiquote. There we have a bunch of helpful people to answer them.

Welcome to the Wikidata family! I'm excited about this first step. More to come. I am looking forward to seeing how this will help you make Wikiquote even better in the future.


Cheers Lydia via MediaWiki message delivery (Diskussion) 19:53, 8. Apr. 2014 (CEST)

Umfrage zum FFW-Portal[Bearbeiten]

Das neue Förderprogramm Freies Wissen soll dabei helfen, große Ideen zur Verbesserung der Wikimedia-Projekte schneller und besser Realität werden zu lassen. Teil des Förderprogramms ist ein Portal, auf dem gemeinsam Ideen zu Projekten entwickelt werden können. Auch die Entscheidung über die unterstützen Projekte soll auf dem Portal selber getroffen werden. Dazu gibt es noch bis heute Nacht eine Umfrage zu den Funktionen des neuen Portals. Ich würde mich freuen, wenn es auch aus der Wikiquote-Community auch Feedback gäbe - insbesondere zu der Frage, wie das Portal in die verschiedenen WM-Projekte sinnvoll eingebunden werden sollte. Die Umfrage und mehr Infos zum FFW findet Ihr hier. --Sebastian Sooth (WMDE) (Diskussion) P.S.: Und natürlich ist das nicht die letzte Gelegenheit zur Diskussion dazu, der nächste Schritt werden dann die konkreten Umsetzungsvorschläge sein, die auch wieder auf WP:FFW veröffentlicht werden.

Nächster FFW-Workshop am Samstag, 10. Mai[Bearbeiten]

Am Samstag findet in Köln der nächste Workshop im Rahmen des Förderprogramms Freies Wissen (FFW) statt. Eingeladen sind sowohl Projekterfahrene als auch Menschen mit Ideen zur (größeren) Projekten, die dabei helfen wollen, das neue Projektportal möglichst gut umzusetzen. Informationen zum Programm und Anmeldung auf WP:FFW. --Sebastian Sooth (WMDE) (Diskussion) 21:50, 5. Mai 2014 (CEST)

Wikimedia Highlights, März 2014[Bearbeiten]

Highlights aus dem Bericht der Wikimedia Foundation und dem technischen Bericht von Wikimedia für März 2014, mit einer Auswahl anderer wichtiger Ereignisse aus der Wikimedia-Bewegung
Wikimedia Foundation RGB logo with text.svg
About · Subscribe · Distributed via MassMessage (wrong page? Correct it here), 07:45, 6. Mai 2014 (CEST)

Wikidata Phase 2 for Wikiquote[Bearbeiten]

Hey,

(Sorry for writing in English. I hope someone can translate this for me where necessary.)

Not long ago we enabled language links via Wikidata for Wikiquote. This seems to have gone rather smoothly. Thanks to everyone who helped! But as you know this was only the start. What is actually more interesting is access to the data in Wikidata. We have planned this for June 10th (unless any issues arise). You will then be able to use the data in your articles. I hope this will open up a lot of new opportunities for you.

If you have any questions d:Wikidata:Wikiquote is a good place to find help.

On behalf of Lydia Pintscher, John F. Lewis (talk) 18:03, 17. Mai 2014 (CEST)

Media Viewer[Bearbeiten]


Greetings, my apologies for writing in English.

I wanted to let you know that Media Viewer will be released to this wiki in the coming weeks. Media Viewer allows readers of Wikimedia projects to have an enhanced view of files without having to visit the file page, but with more detail than a thumbnail. You can try Media Viewer out now by turning it on in your Beta Features. If you do not enjoy Media Viewer or if it interferes with your work after it is turned on you will be able to disable Media Viewer as well in your preferences. I invite you to share what you think about Media Viewer and how it can be made better in the future.

Thank you for your time. - Keegan (WMF) 23:29, 23. Mai 2014 (CEST)

--This message was sent using MassMessage. Was there an error? Report it!


Wikidata Phase 2 is here[Bearbeiten]

Hey,

(Sorry for writing in English. I hope someone can translate this for me where necessary.)

Today the ability for all Wikiquotes to query and access the data available in Wikidata has been enabled. This will open the opportunity for all Wikiquote's to start sharing the same data as other languages as well as other projects. You can read up on the Lua implementation of Wikidata at this page which includes basics of how to query the data and display certain properties. This section may also be of use to the community.

If you have any questions d:Wikidata:Wikiquote is a good place to find help.

Thanks, John F. Lewis (talk) 20:48, 10. Jun. 2014 (CEST)

WikiCon 2014: «Call for papers»[Bearbeiten]

Von Freitag 3. bis Sonntag 5. Oktober wird die WikiCon 2014 im Komed in Köln stattfinden. Während die äußeren Rahmenbedingungen immer mehr Gestalt annehmen, werden noch weitere Programmangebote gesucht. Wer gerne einen Vortrag halten, einen Workshop anbieten, eine Diskussion organisieren, einen Lighting Talk oder ein spannendes Thema in einem anderen Format anbieten möchte, ist herzlich eingeladen, sich auf der WikiCon Programm-Seite einzutragen. Das Themengebiet ist dabei völlig frei, solange ein Bezug zu Wikimedia-Projekten oder Freien Inhalten zu erkennen ist. Die Dauer der Angebote wird zur besseren Programmplanung einheitlich auf 45 Minuten festgesetzt. Bitte gebt einen möglichst griffigen Titel an und beschreibt in zwei bis drei Sätzen, um was es gehen soll. Bis zum 15. August 2014, also noch knapp zwei Monate, können noch Programmvorschläge gemacht werden. Natürlich wird es auch Raum geben für Ideen, die Euch erst später oder gar spontan auf der Wikicon kommen. --Holder (Diskussion) 05:59, 19. Jun. 2014 (CEST) (im Namen des WikiCon-Orgateams)

Using only UploadWizard for uploads[Bearbeiten]

Wikimedia Commons logo

Hello! Sorry for writing in English. It was noted that on this wiki upload is not fully functional for users, who will experience a very difficult and/or illegal uploading. In fact, the licenses/copyright tags dropdown is empty, making it hard or impossible to comply with copyright requirements during upload itself.

Presumably, you don't have interest nor energies to have hundreds templates with the now required HTML, even less a local EDP. I propose to have

so that you can avoid local maintenance and all users can have a functioning, easy upload interface in their own language. All registered users can upload on Commons and existing files will not be affected.

All this will get done around 2014-07-03.

  1. If you disagree with the proposal, just remove your wiki from the list. Remember also to create MediaWiki:Licenses locally with any content (see a simple example), or uploads will be soon disabled anyway by MediaWiki itself (starting in version 1.24wmf11).
  2. To make the UploadWizard even better, please tell your experience and ideas on commons:Commons:Upload Wizard feedback.

Nemo 15:09, 19. Jun. 2014 (CEST)

Media Viewer is now live on this wiki[Bearbeiten]


Media Viewer lets you see images in larger size

Greetings— and sorry for writing in English, please translate if it will help your community,

The Wikimedia Foundation's Multimedia team is happy to announce that Media Viewer was just released on this site today.

Media Viewer displays images in larger size when you click on their thumbnails, to provide a better viewing experience. Users can now view images faster and more clearly, without having to jump to separate pages — and its user interface is more intuitive, offering easy access to full-resolution images and information, with links to the file repository for editing. The tool has been tested extensively across all Wikimedia wikis over the past six months as a Beta Feature and has been released to the largest Wikipedias, all language Wikisources, and the English Wikivoyage already.

If you do not like this feature, you can easily turn it off by clicking on "Disable Media Viewer" at the bottom of the screen, pulling up the information panel (or in your your preferences) whether you have an account or not. Learn more in this Media Viewer Help page.

Please let us know if you have any questions or comments about Media Viewer. You are invited to share your feedback in this discussion on MediaWiki.org in any language, to help improve this feature. You are also welcome to take this quick survey in English, en français, o español.

We hope you enjoy Media Viewer. Many thanks to all the community members who helped make it possible. - Fabrice Florin (WMF) (talk) 23:54, 19. Jun. 2014 (CEST)

--This message was sent using MassMessage. Was there an error? Report it!

Vorstandssuche bei Wikimedia Deutschland ...[Bearbeiten]

Moin liebe Wikiquotekollegen, hier natürlich auch an Euch mein Aufruf.
Das Präsidium hat in den letzten Wochen intensiv an dem Prozess zur Findung eines neuen Vorstands gearbeitet und nun konkrete Schritte vereinbart. Um die Suche eines neuen Vorstands auf ein möglichst breites Fundament zu stellen, haben wir beschlossen eine „Übergangskommission“ mit möglichst vielen Mitgliedergruppen einzurichten. Für diese Kommission, die schon in den nächsten Wochen ihre Arbeit aufnehmen soll, wird auch ein engagiertes und erfahreres Community-Mitglied gesucht. Wer sich bei der Suche nach einem neuen Vorstand beteiligen möchte, sollte in den nächsten Monaten einige Zeit für Wikimedia einplanen. Er oder sie sollte sich in der Wikipediawelt mit den Schwesterprojekten auskennen und über eine größere Bearbeitungszahl verfügen, bereit sein im Team konstruktiv zusammen zu arbeiten und flexibel sein. Weitere Einzelheiten findet ihr hier. --Raboe001 (Diskussion) 19:47, 20. Jun. 2014 (CEST)
PS: Bitte entschuldigt wenn es die falsche Seite hier ist und melde Euch wo ich weiter Infos richtig positionieren kann.

Letter petitioning WMF to reverse recent decisions[Bearbeiten]

The Wikimedia Foundation recently created a new feature, "superprotect" status. The purpose is to prevent pages from being edited by elected administrators -- but permitting WMF staff to edit them. It has been put to use in only one case: to protect the deployment of the Media Viewer software on German Wikipedia, in defiance of a clear decision of that community to disable the feature by default, unless users decide to enable it.

If you oppose these actions, please add your name to this letter. If you know non-Wikimedians who support our vision for the free sharing of knowledge, and would like to add their names to the list, please ask them to sign an identical version of the letter on change.org.

-- JurgenNL (talk) 19:35, 21. Aug. 2014 (CEST)

Process ideas for software development[Bearbeiten]

’’My apologies for writing in English.’’

Hello,

I am notifying you that a brainstorming session has been started on Meta to help the Wikimedia Foundation increase and better affect community participation in software development across all wiki projects. Basically, how can you be more involved in helping to create features on Wikimedia projects? We are inviting all interested users to voice their ideas on how communities can be more involved and informed in the product development process at the Wikimedia Foundation. It would be very appreciated if you could translate this message to help inform your local communities as well.

I and the rest of my team welcome you to participate. We hope to see you on Meta.

Kind regards, -- Rdicerb (WMF) talk 00:15, 22. Aug. 2014 (CEST)

--This message was sent using MassMessage. Was there an error? Report it!